PPWOW
Dzięki Poakcesyjnemu Programowi Wsparcia Obszarów Wiejskich:
* co piąta gmina w Polsce otrzyma pieniądze na rozwiązywania ważnych problemów społecznych oraz wsparcie w przygotowywaniu bądź aktualizowaniu Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
* Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zintegruje swoje systemy informatyczne, unowocześni sprzęt i uzyska narzędzia do usprawnienia swojej administracji.
7 kwietnia 2006 r. podpisana została umowa pomiędzy Bankiem Światowym a polskim rządem w sprawie pożyczki na finansowanie PPWOW. Ma on trwać do końca 2009 r. Program składa się z trzech części – Programu Integracji Społecznej, reformy Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz kampanii informacyjno-świadomościowej na temat problemów integracji Społecznej i reformy KRUS.
Poakcesyjny Program Wsparcia Obszarów Wiejskich to jednak nie tylko pieniądze, ale i skuteczne narzędzia do rozwoju gminy. Samorządy gminne otrzymują wsparcie w projektowaniu lokalnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, do ich dyspozycji jest najlepszy możliwy know how – eksperci, szkolenia, baza Dobrych Praktyk, a także wysoko kwalifikowani konsultanci, którzy na bieżąco współpracują z gminami. Gminy otrzymują też wsparcie dla lepszego aktywizowania lokalnej społeczności, pomoc w identyfikacji lokalnych liderów, motywowaniu ich do działania oraz w zachęcaniu mieszkańców do aktywnego włączania się w rozwiązywanie problemów społecznych.
Program Integracji Społecznej (PIS) - SILNI RAZEM SILNIEJSI Z OSOBNA
„SILNI RAZEM SILNIEJSI Z OSOBNA ”
Program Integracji Społecznej (PIS) jest jednym z komponentów Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich (PPWOW). Program finansowany jest z pożyczki Banku Światowego, środków rządu RP, realizowany we współpracy z Regionalnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej pod nadzorem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Całość środków przeznaczonych na realizację PPWOW wynosi 72,2 mln EURO. Z tej kwoty 47,21 mln euro przeznaczone zostanie na realizację części poświęconej integracji społecznej, w tym 40 mln euro na usługi społeczne w ramach programu Integracji Społecznej.
Działania podjęte w ramach Programu Integracji Społecznej przyczynić się mają do:
-
budowy potencjału gmin wiejskich w zakresie strategicznego planowania i realizowania polityki społecznej na poziomie lokalnym;
-
lepszego zaspokojenia potrzeb mieszkańców poprzez budowanie sieci usługodawców,
-
budowy potencjału instytucjonalnego i społecznego gmin pozwalającego na jak najlepsze wykorzystanie innych programów w obszarze integracji społecznej.
Celem Programu Integracji Społecznej jest mobilizacja kapitału społecznego
i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.
Program Integracji Społecznej ma wesprzeć gminy we wdrażaniu strategii rozwiązywania problemów społecznych poprzez finansowanie projektów z nich wynikających. Do udziału w programie zakwalifikowano 500 gmin z trzynastu województw, które są w szczególnie trudnej sytuacji. Środki finansowe tj. 101 600 euro przyznane gminie Wierzbinek umożliwią realizowanie usług społecznych dla następujących grup:
-
osoby starsze,
-
dzieci i młodzież,
-
rodziny.
Realizacja tych usług wynikać ma z opracowanych gminnych strategii rozwiązywania problemów społecznych. Usługi będą mogły być świadczone przez organizacje pozarządowe oraz publicznych i prywatnych usługodawców. Środki finansowe przyznane gminie będą wykorzystywane w zależności od konkretnych potrzeb społecznych przedstawionych w strategii rozwiązywania problemów społecznych. W oparciu o te zapisy opracowany będzie plan działania , w którym przedstawiony zostanie przydział funduszy na poszczególne usługi lub grupy odbiorców. Gmina może ogłaszać konkursy i rozpoczynać negocjacje z usługodawcami po uzyskaniu akceptacji dla planu działania ( w celu wydatkowania 1/3 alokowane kwoty), oraz po przedstawieniu zaktualizowanego planu działania ( w celu wydatkowania 2/3balokowanej kwoty) zgodnego ze strategią rozwiązywania problemów społecznych.
Rodzaje usług finansowanych z Programu Integracji Społecznej
Grupa I - Usługi dla osób starszych, np.:
-
usługi opiekuńcze o różnym zakresie i charakterze – zależnie od indywidualnych potrzeb – zaczynając od pomocy sąsiedzkiej, a kończąc na usługach profesjonalnie przygotowanych opiekunek;
-
środowiskowe formy opieki nad osobami starszymi;
-
rozwój usług wspomagających (np.: transport, gastronomia, kształcenie ustawiczne, wypożyczalnie sprzętu ułatwiającego samodzielne funkcjonowanie czy pielęgnację);
-
pomoc w okresowym wyręczaniu rodziny w sprawowaniu opieki nad osobą starszą;
-
działania wspierające w wykonywaniu drobnych prac remontowych;
-
mieszkania chronione;
-
wspieranie różnych form samopomocy;
-
rozwój lokalnych instytucjonalnych form opieki, itp.
Grupa II - Usługi dla dzieci i młodzieży, np.:
-
rozwój sieci placówek opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego, świetlic środowiskowych, ognisk wychowawczych, kół zainteresowań z szeroką ofertą dającą możliwość rozwoju zainteresowań, promującą pożądane zachowania, kształtującą właściwe postawy;
-
tworzenie specjalistycznych placówek opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego dla dzieci o szczególnych potrzebach;
-
tworzenie Klubów młodzieżowych z ofertą adekwatną do potrzeb nastolatków;
-
doradztwo i interwencja kryzysowa;
-
organizacja wolontariatu młodzieży;
-
wspieranie zastępczych form opieki rodzinnej dla dzieci z rodzin dysfunkcjonalnych, itp.
Grupa III - Usługi dla rodzin, np.:
-
doradztwo prawne, społeczne, edukacyjne i psychologiczne,
-
opieka instytucjonalna dla dzieci w wieku szkolnym i młodszych,
-
opieka dzienna w niepełnym wymiarze czasowym, mini przedszkola i żłobki,
-
rozwiązywanie problemów rodzinnych oraz związanych z nadużywaniem alkoholu i uzależnieniem od narkotyków,
-
dodatkowe usługi dla osób niepełnosprawnych (fizycznie i intelektualnie), włączając w to opiekę dzienną, opiekę w domu i usługi instytucjonalne (tzn. terapia, rehabilitacja). Usługi, nie mogą powielać już istniejących usług publicznych świadczonych przez instytucje publiczne (w tym NFZ), chyba że są niewystarczające dla wybranych grup,
-
asystent osoby niepełnosprawnej,
-
transport umożliwiający udział w życiu społecznym i publicznym, itp.
Tworzenie innych usług (mieszczących się w trzech wymienionych powyżej grupach), ich łączenie oraz zmienianie jest jak najbardziej wskazane.
Najważniejsze jest to, czy dana usługa jest odpowiedzią na istniejące potrzeby zapisane w strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Wójt Gminy Wierzbinek Paweł Szczepankiewicz powołał Zespół Zadaniowy do prac koordynujących wdrażanie Programu Integracji Społecznej w następującym składzie: Małgorzata Jarlaczyńska, Maciej Kaczmarek, Anna Puszkiewicz, ks. Paweł Zalewski, Małgorzata Kozicka.